Kontynuujemy cykl na temat postępowania przed sądem lekarskim. W poprzednich częściach opisaliśmy: czym jest odpowiedzialność zawodowa, jak przeprowadza się postępowanie dowodowe, jakie uprawnienia ma rzecznik odpowiedzialności zawodowej i w jaki sposób prowadzi on postępowanie, kiedy przedstawiane są zarzuty wobec lekarza i jak do nich lekarz może się odnieść zanim jeszcze dojdzie do procesu. W tej części, trzeciej, opiszemy – jak się toczy postępowanie przed sądem lekarskim i przed sądem odwoławczym.

Sformułowania takie jak „błąd medyczny” lub „błąd w sztuce lekarskiej” nie są lekarzom obce. Jednak nie każdy lekarz wie, że istnieją różne rodzaje tych błędów? Najczęściej wyróżniamy błędy: diagnostyczne, terapeutyczne, organizacyjne oraz techniczne. Dziś skupimy się na pierwszym z nich, czyli błędzie diagnostycznym, tzw. błędzie w rozpoznaniu.

Błąd w rozpoznaniu polega przede wszystkim na nieprawidłowej diagnozie, ale także na wadliwej ocenie stanu pacjenta, pomimo prawidłowego wyniku diagnostycznego. Bardzo często następstwem tego błędu jest błąd terapeutyczny, czyli błąd leczenia, polegający na działaniu lub zaniechaniu w zakresie leczenia, które jest niezgodne z aktualną wiedzą medyczną dostępną lekarzowi.

W maju 2022 r. Sejm przyjął ustawę zmieniającą przepisy dotyczące sposobu ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Zmianie uległy współczynniki pracy, które są wykorzystywane przy wyliczaniu najniższego wynagrodzenia. Oznaczać to będzie podwyżki od 1 lipca 2022 r. dla pracowników, które będą wynosić od 17% do 41%, z czego średnio wynagrodzenia zasadnicze wzrośnie o 30%.

Zapewne niejednokrotnie spotkali się Państwo z bagatelizowaniem wizyt kontrolnych przez pacjentów, którzy albo nagminnie je przekładali albo zupełnie o nich zapominali, tym samym narażając się na świadome niebezpieczeństwo pooperacyjne. Coraz częściej w orzecznictwie pojawia się stanowisko, iż to właśnie pacjent powinien być najbardziej zainteresowany stanem swojego zdrowia i to właśnie on powinien w tym celu podejmować działania – oczywiście uprzednio poinformowany o potrzebie odbycia wizyty kontrolnej przez lekarza.

Temat postępowania sprawdzającego i wyjaśniającego, które prowadzi rzecznik odpowiedzialności zawodowej budzi wiele emocji, dlatego należy go szczegółowo przedstawić. W drugiej części tekstu, szczegółowo omawiającego ten temat, zajmiemy się zagadnieniami związanymi z zarzutami, z którymi mierzą się obwinieni lekarze oraz opiszę, jak toczy się proces przed sądem lekarskim.

Postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej rozpoczyna się, z reguły, na skutek wpłynięcia skargi pacjenta. Najpierw prowadzone są czynności sprawdzające. Polegają one na zwróceniu się do lekarza lub podmiotu leczniczego o przekazanie dokumentacji medycznej pacjenta. Rzadko się zdarza, aby na tym etapie rzecznik odpowiedzialności zawodowej prosił o ustosunkowanie się do skargi pacjenta. Niestety, ale treść skargi pozostaje znana wyłącznie rzecznikowi, który podczas prowadzenia czynności wstępnych nie ujawnia jej treści.

Czy każdy pracownik placówki medycznej ma obowiązek podawania pacjentom swojego imienia i nazwiska? Czy tabliczki z imieniem i nazwiskiem oraz pełnioną funkcją powinny być przy stanowisku pracy? Czy trzeba nosić na fartuchu plakietkę ze swoim nazwiskiem? Jakie są obowiązki pracowników placówki medycznej w zakresie podawania własnych danych?

 

Lekarze wiedzą lepiej niż ktokolwiek inny, jak ważne jest dochowanie należytej staranności. Czy lekarze wiedzą jednak, że ich działania nie powinny być oceniane przez pryzmat osiągniętego rezultatu?  Kluczowe są wszystkie podjęte przez lekarza działania, a nie tylko sam efekt końcowy - istotą jest czy postępowanie zmierzało do osiągnięcia jak najlepszego rezultatu. Zapraszamy na kolejną analizę przypadku. 

W poprzednim artykule wskazywałyśmy, że powikłanie medyczne i błąd medyczny to dwie, zupełne odrębne kwestie. Wymieniłyśmy również trzy przesłanki pociągnięcia do odpowiedzialności lekarza za błąd medyczny, którą jedną z nich była wina. Czy zatem możliwe jest uznanie odpowiedzialności lekarza za zachowanie mające znamiona winy wynikającej z niedbalstwa, czyli niedochowania należytej staranności.

Wbrew pojawiającym się opiniom postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej lekarza dentysty, wcale nie jest bez znaczenia i bez konsekwencji. Postępowanie to toczy się z powodu skargi pacjenta i rozpoczyna się od czynności sprawdzających oraz wyjaśniających. Jest to „mały proces karny”. Toczy się on z wykorzystaniem przepisów Kodeksu postępowania karnego na podstawie ustawy o izbach lekarskich. Nie jest to proces z całym bagażem proceduralnym procesu karnego przed sądem powszechnym, jednak warto wiedzieć, jak taki proces przebiega i czego możemy się spodziewać.

Fot. Pavel Danilyuk

W społecznym odbiorze leczenie w gabinecie stomatologicznym nie wiążę się z żadnymi niebezpieczeństwami, chyba jedynie z bólem. Jeżeli natomiast spojrzy się na statystyki to okaże się, że duża część lekarzy dentystów będzie mogło opowiedzieć własną historię, w której doszło do wstrząsu anafilaktycznego lub też do zatrzymania krążenia w trakcie zabiegu stomatologicznego. Można założyć, biorąc pod uwagę samą ilość zabiegów i poziom reakcji na różnego rodzaju materiały stosowane w gabinecie, że reakcja anafilaktyczna w trakcie leczenia zawsze może wystąpić. Jeżeli dodać do tego stosowane znieczulenia jak i coraz popularniejsze zabiegi medycyny estetycznej, to należy dobrze przygotować się na taką potencjalną sytuację. Nie tylko pozwoli to uratować życie pacjentowi, ale również zapewni spokojniejsze wykonywanie swojego zawodu lekarzowi.

Fot. Gustavo Fring

Pod koniec 2021 r. Minister Zdrowia wydał rozporządzenie, wprowadzające obowiązkowe szczepienia przeciwko COVID-19 dla medyków. Jakie ono będzie niosło konsekwencje? Kto będzie karany – pracownik czy przychodnia (właściciel)? I czy niezaszczepiony lekarz bądź asystentka będą mogli uczestniczyć w pracach zespołu przy pacjencie?

Błąd medyczny i powikłanie to dwie, zupełnie odrębne kwestie. Aby pociągnąć lekarza do odpowiedzialności cywilnej muszą zaistnieć trzy przesłanki odpowiedzialności – szkoda, wina oraz związek przyczynowo skutkowy. Powikłanie przeważnie stanowi anormalną reakcję pacjenta na prawidłowo podjęte leczenie. Nie oznacza to, iż przyczyną zaistnienia powikłania była nienależyta staranność lekarza lub działania niezgodne z aktualną wiedzą medyczną. Mamy tutaj do czynienia ze zdarzeniem niezależnym od przestrzegania ustalonych procedur medycznych. Czy w związku z powyższym lekarz stomatolog może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za tzw. powikłanie medyczne? Zapraszamy na analizę przypadku, w której doszło do typowego powikłania u pewnej pacjentki.

Każdy podmiot leczniczy musi udostępnić pacjentowi szereg niezbędnych informacji. To jakie informacje muszą być udostępnione wynika z ustawy o działalności leczniczej. Sposób udostępnienie tych informacji też nie jest dowolny. Zobaczmy jak, te obowiązku definiuje polskie prawo.

Przepisy dotyczące najniższego wynagrodzenia nastręczają dużo trudności. Znów się o nich zrobiło głośno, bo 1 lipca 2021 r. zaczęła obowiązywać znowelizowana ustawa. Zatem, kto i ile musi zarabiać? W jakich placówkach ustawa obowiązuje? Jakie są rządowe wytyczne? Jakie kary grożą pracodawcom?

W połowie tego roku zmianie uległy przepisy dotyczące sposobu ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Nieznacznemu podwyższeniu uległy współczynniki pracy, które są wykorzystywane przy wyliczaniu najniższego wynagrodzenia w danej grupie zawodów. Zmiana ta może stanowić dobry pretekst do wyjaśnienia wątpliwości, które narosły wokół tych przepisów.

Każdy lekarz podejmując się leczenia pacjenta zobowiązuje się do dołożenia należytej staranności w tym procesie . Oceniając więc pracę lekarza bierzemy pod uwagę podjęte przez niego działania, a nie czy sam efekt został osiągnięty. Oznacza to, że lekarz nie ponosi odpowiedzialności za rezultat, o ile podjął właściwe działania zmierzające do wyleczenia pacjenta.

Często jednak pacjenci zupełnie inaczej podchodzą do tej kwestii. Uważają, że jeśli lekarz nie wyleczył dolegliwości, to jest to jego wina. Podobnie było i tym razem.

Lekarze dentyści otrzymują sprzeczne sygnały dot. komunikacji z pacjentami? Warto przypomnieć, że 6 września 2021 r. wejdą w życie przepisy wspomagające osoby ze szczególnymi potrzebami. Od tej daty pacjent ze szczególnymi potrzebami będzie mógł wymagać od lekarza, aby kontaktował się z nim poprzez pocztę elektroniczną, wiadomości SMS lub MMS, komunikator internetowy oraz z wykorzystywaniem stron spełniających standardy dostępności dla osób niepełnosprawnych. Koszty zastosowania tych rozwiązań będą musieli ponosić lekarze. Nie jest jeszcze jasne, czy przepisy te będą stosowane w stosunku do pacjentów cudzoziemców, którzy zmagają się z barierą językową.

W ostatnim czasie do sądów i ubezpieczycieli wpłynęło bardzo dużo spraw, dotyczących roszczeń pacjentów, w stosunku do lekarzy, za złe, zdaniem pacjentów, postępowanie podczas leczenia. Choć do uznania winy lekarza dochodzi rzadko, to już na etapie roszczenia pojawiają się różne problemy. Jak im zapobiec i jak sobie z nimi radzić?

Z reguły lekarze wpadają w lekką panikę, otwierając list, w którym znajduje się wezwanie do zapłaty lub zgłoszenie szkody przez pacjenta. Pierwszym odruchem jest złość pomieszana ze strachem… w sumie każdy z nas tak reaguje. Nic dziwnego. Jest to naturalny odruch. Warto wiedzieć, jak rozróżnić, czy należy się na serio przejmować tym roszczeniem, czy też sprawę można zbagatelizować.

1 lipca 2021 r. każdy gabinet, niezależnie czy wykonuje świadczenia komercyjnie, czy w ramach współpracy z NFZ, będzie musiał zintegrować swój system elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) z ogólnopolską platformą P1. Co to oznacza dla lekarza? Jakie musi podjąć kroki, aby zintegrować swój system z bazą Ministerstwa Zdrowia?

Na ile poważne jest zagrożenie, że lekarz odpowie karnie za brak separatora amalgamatu? Od początku roku 2021 wszedł wymóg posiadania separatora amalgamatu o skuteczności co najmniej 95 proc. Jednak jak się wydaje na razie bez sankcji karnej, ale czy na pewno? Okazuje się, że stosując inne przepisy lekarz może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej i ukarany nie tylko pozbawieniem wolności, ale nawet zamknięciem gabinetu.

Spis treści - subskrypcja

loading...
2025
2024
2023
2022
2021
2020

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA