Europejskie Stowarzyszenie ds. Edukacji Dentystycznej (ADEE), Europejskie Stowarzyszenie Studentów Stomatologii (EDSA) oraz Henry Schein ogłosiły kolejną edycję prestiżowego plebiscytu Oral Health Professional Educators’ Awards. W 2025 roku program ten obejmie dwie kategorie nagród: „Practice Green” oraz nową kategorię „Social Excellence”, mającą na celu wyróżnienie działań na rzecz zdrowia i równego dostępu do opieki.
Uczelnie
GUMed z Certyfikatem Doskonałości Kształcenia dla kierunku lekarsko-dentystycznego
Gdański Uniwersytet Medyczny (GUMed) otrzymał Certyfikat Doskonałości Kształcenia dla kierunku lekarsko-dentystycznego. To prestiżowe wyróżnienie przyznawane przez Polską Komisję Akredytacyjną potwierdza wysoką jakość kształcenia i osiągnięcia uczelni.
Powstanie Wojskowa Akademia Medyczna. Będzie kształcić również dentystów
W Łodzi powstanie Wojskowa Akademia Medyczna, która będzie kształcić przyszłych lekarzy, w tym lekarzy dentystów. Informacja ta wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu. Jeszcze w II kwartale 2025 roku ma zostać przedstawiony projekt ustawy dotyczący utworzenia nowej uczelni.
NRL pozytywnie o zamykaniu kierunków lekarskich na uczelniach niemedycznych
– Cieszy fakt, że nasze działania na rzecz jakości kształcenia i obrona wysokich standardów edukacji przyszłych lekarzy znajdują w końcu zrozumienie w odpowiedzialnych za te sprawy resortach. To dowód na to, że głos zjednoczonego samorządu lekarskiego jest słyszany i co najważniejsze – przeobrażany w realne działania na rzecz całego środowiska lekarskiego i bezpieczeństwa leczenia w Polsce – mówi prezes Naczelnej Rady Lekarskiej, Łukasz Jankowski.
Wyniki wiosennego Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego 2025 – kto najlepszy?
Centrum Egzaminów Medycznych (CEM) w Łodzi opublikowało wyniki wiosennej sesji Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego (LDEK) 2025. Najlepiej w kraju poradzili sobie absolwenci Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, osiągając średni wynik 160,017 punktu.
Przedstawiciele polskich uczelni medycznych zaproszeni do Arabii Saudyjskiej
W grudniu 2024 roku przedstawiciele Uniwersytetu Medycznego w Lublinie oraz sześciu innych polskich uczelni medycznych wzięli udział w delegacji do Arabii Saudyjskiej na zaproszenie tamtejszego Ministerstwa Edukacji. Celem wizyty było nawiązanie i rozwój współpracy międzynarodowej w zakresie edukacji i nauki.
Wirtualny gabinet stomatologiczny na Śląskim Uniwersytecie Medycznym
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach wprowadził innowacyjne rozwiązanie w kształceniu przyszłych lekarzy dentystów – wirtualny gabinet stomatologiczny, zaprojektowany w technologii VR. Jest to zaawansowane narzędzie edukacyjne, umożliwiające studentom zdobywanie praktycznych umiejętności w realistycznym, ale bezpiecznym środowisku.
Białystok: Dydaktyczno-Egzaminacyjne Centrum dla studentów
W Białymstoku planowana jest duża inwestycja, która znacząco wpłynie na edukację studentów stomatologii. Do marca 2026 roku na terenie kampusu Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku powstanie Nowoczesne Centrum Dydaktyczno-Egzaminacyjne, które będzie obejmować kompleksową przestrzeń egzaminacyjną.
Sprzeciw wobec ukraińskiego programu nauczania dla przyszłych lekarzy
Naczelna Rada Lekarska (NRL) wystosowała oficjalny apel do Ministra Edukacji i Nauki, wyrażając głęboki sprzeciw wobec prowadzenia w Polsce studiów medycznych na podstawie programu nauczania obowiązującego na Ukrainie. Kwestia ta stała się przedmiotem dyskusji szczególnie w obliczu działań Kijowskiego Uniwersytetu Medycznego, który przeniósł część swoich zajęć do Polski po wybuchu wojny w Ukrainie.
Zwiększony limit przyjęć na kierunku lekarsko-dentystycznym
Łączny limit przyjęć na kierunku lekarsko-dentystycznym w roku akademickim 2024/2025 wyniesie 1410 miejsc. Wynika to z projektu rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia, który 9 września 2024 roku trafił do konsultacji publicznych.
Nowe przedmioty: Etyka medyczna i komunikacja z pacjentem
W ostatnich latach coraz częściej mówi się o potrzebie wprowadzenia nowych elementów do programów nauczania na polskich uczelniach medycznych. Etyka medyczna i komunikacja z pacjentem to dwa obszary, które zyskują na znaczeniu i według ekspertów powinny stać się integralną częścią kształcenia przyszłych lekarzy. Analiza ankiet przeprowadzonych na 19 uczelniach medycznych w Polsce, na potrzeby raportu dotyczącego warunków kształcenia w roku akademickim 2022/2023, potwierdza rosnącą świadomość tej potrzeby.
Nowoczesna Pracownia Symulacji Stomatologicznej na GUMed już Gotowa
Gdański Uniwersytet Medyczny (GUMed) otworzył nowoczesną pracownię symulacji stomatologicznej, której koszt wyniósł milion złotych. W tej zaawansowanej przestrzeni dydaktycznej przyszli lekarze dentyści będą ćwiczyć zakładanie koron, mostów protetycznych oraz licówek na specjalistycznych fantomach.
Bydgoska uczelnia rozpocznie kształcenie dentystów
Od października 2024 roku, na Wydziale Lekarskim Collegium Medicum w Bydgoszczy, rozpocznie się kształcenie lekarzy dentystów. To ważne wydarzenie dla uczelni, która od kilku lat starała się o możliwość prowadzenia studiów na tym kierunku. Przygotowano 48 miejsc dla studentów, a studia będą trwały 5 lat.
Rezydenci domagają się lepszego kształcenia medycznego
Przedstawiciele Porozumienia Rezydentów OZZL wyrażają zaniepokojenie ogólnikowością obecnych standardów edukacyjnych w kształceniu medycznym. Uważają, że zbyt luźne regulacje pozwalają uczelniom na stosowanie półśrodków, co prowadzi do degradacji jakości kształcenia przyszłych lekarzy. Rezydenci podkreślają, że ich postulaty stanowią absolutne minimum, które powinno być spełnione przez uczelnie, aby zapewnić właściwe przygotowanie studentów do zawodu.
Czy będzie kierunek lekarsko-dentystyczny w Bydgoszczy?
Od 1 października br. Collegium Medicum miało rozpocząć się kształcenie lekarzy dentystów w Bydgoszczy. Zajęcia miały odbywać się w budynku przy ulicy Przemysłowej 34, otrzymanym od miasta. Miejsce to miało stać się siedzibą kierunku lekarsko-dentystycznego oraz bezpłatnej przychodni stomatologicznej działającej nocą i w weekendy. Minister zdrowia Izabela Leszczyna wyraziła pozytywną, warunkową opinię na temat utworzenia kierunku.
Wzrosną limity przyjęć na studia lekarskie
Najprawdopodobniej wzrosną przyjęte w projekcie rozporządzenia limity przyjęć na studia lekarskie – przyznał w Sejmie podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw organizacji ochrony zdrowia wiceminister zdrowia Marek Kos.
Ministerstwo Zdrowia informuje o miejscach na specjalizację
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego 16 kwietnia 2024 r. opublikowało ostateczną listę lekarzy i lekarzy dentystów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do szkolenia specjalizacyjnego w ramach wiosennego postępowania kwalifikacyjnego. Opublikowano też liczbę i listę miejsc szkoleniowych dostępnych w postępowaniu kwalifikacyjnym – wiosna 2024.
Nowy rektor Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
Na rektora Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku został wybrany prof. dr hab. Marcin Moniuszko. Jest on specjalistą chorób wewnętrznych, kieruje Kliniką Alergologii i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
Jak powinno wyglądać wzorowe kształcenie lekarzy dentystów?
Członkowie Rady do spraw Rozwoju Stomatologii podczas ostatnich obrad zwrócili uwagę na konieczne zmiany w leczeniu przed i podyplomowym lekarzy dentystów. Chodzi między innymi o rzetelne oszacowanie potrzeb w zakresie specjalizacji stomatologicznych i konieczność zweryfikowania uprawnień higienistek stomatologicznych.
Bydgoszcz: Powstanie Uniwersyteckie Centrum Stomatologii
W Bydgoszczy powstanie Uniwersyteckie Centrum Stomatologii Collegium Medicum UMK. W planach jest uruchomienie kierunku lekarsko-dentystycznego. Planowane jest tam również prowadzenie kształcenia podyplomowego i specjalistycznego, a także utworzenie wielu poradni dla pacjentów.