Fot. Chroma

W grudniu 2024 roku przedstawiciele Uniwersytetu Medycznego w Lublinie oraz sześciu innych polskich uczelni medycznych wzięli udział w delegacji do Arabii Saudyjskiej na zaproszenie tamtejszego Ministerstwa Edukacji. Celem wizyty było nawiązanie i rozwój współpracy międzynarodowej w zakresie edukacji i nauki.

fot. 123rf.com

Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach wprowadził innowacyjne rozwiązanie w kształceniu przyszłych lekarzy dentystów – wirtualny gabinet stomatologiczny, zaprojektowany w technologii VR. Jest to zaawansowane narzędzie edukacyjne, umożliwiające studentom zdobywanie praktycznych umiejętności w realistycznym, ale bezpiecznym środowisku.

fot. 123rf.com

W Białymstoku planowana jest duża inwestycja, która znacząco wpłynie na edukację studentów stomatologii. Do marca 2026 roku na terenie kampusu Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku powstanie Nowoczesne Centrum Dydaktyczno-Egzaminacyjne, które będzie obejmować kompleksową przestrzeń egzaminacyjną.

fot. 123rf.com

Naczelna Rada Lekarska (NRL) wystosowała oficjalny apel do Ministra Edukacji i Nauki, wyrażając głęboki sprzeciw wobec prowadzenia w Polsce studiów medycznych na podstawie programu nauczania obowiązującego na Ukrainie. Kwestia ta stała się przedmiotem dyskusji szczególnie w obliczu działań Kijowskiego Uniwersytetu Medycznego, który przeniósł część swoich zajęć do Polski po wybuchu wojny w Ukrainie.

fot. 123rf.com

Łączny limit przyjęć na kierunku lekarsko-dentystycznym w roku akademickim 2024/2025 wyniesie 1410 miejsc. Wynika to z projektu rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia, który 9 września 2024 roku trafił do konsultacji publicznych.

fot. 123rf.com

W ostatnich latach coraz częściej mówi się o potrzebie wprowadzenia nowych elementów do programów nauczania na polskich uczelniach medycznych. Etyka medyczna i komunikacja z pacjentem to dwa obszary, które zyskują na znaczeniu i według ekspertów powinny stać się integralną częścią kształcenia przyszłych lekarzy. Analiza ankiet przeprowadzonych na 19 uczelniach medycznych w Polsce, na potrzeby raportu dotyczącego warunków kształcenia w roku akademickim 2022/2023, potwierdza rosnącą świadomość tej potrzeby.

fot. 123rf.com

Gdański Uniwersytet Medyczny (GUMed) otworzył nowoczesną pracownię symulacji stomatologicznej, której koszt wyniósł milion złotych. W tej zaawansowanej przestrzeni dydaktycznej przyszli lekarze dentyści będą ćwiczyć zakładanie koron, mostów protetycznych oraz licówek na specjalistycznych fantomach.

fot. 123rf.com

Od października 2024 roku, na Wydziale Lekarskim Collegium Medicum w Bydgoszczy, rozpocznie się kształcenie lekarzy dentystów. To ważne wydarzenie dla uczelni, która od kilku lat starała się o możliwość prowadzenia studiów na tym kierunku. Przygotowano 48 miejsc dla studentów, a studia będą trwały 5 lat.

fot. 123rf.com

Przedstawiciele Porozumienia Rezydentów OZZL wyrażają zaniepokojenie ogólnikowością obecnych standardów edukacyjnych w kształceniu medycznym. Uważają, że zbyt luźne regulacje pozwalają uczelniom na stosowanie półśrodków, co prowadzi do degradacji jakości kształcenia przyszłych lekarzy. Rezydenci podkreślają, że ich postulaty stanowią absolutne minimum, które powinno być spełnione przez uczelnie, aby zapewnić właściwe przygotowanie studentów do zawodu.

fot. 123rf.com

Od 1 października br. Collegium Medicum miało rozpocząć się kształcenie lekarzy dentystów w Bydgoszczy. Zajęcia miały odbywać się w budynku przy ulicy Przemysłowej 34, otrzymanym od miasta. Miejsce to miało stać się siedzibą kierunku lekarsko-dentystycznego oraz bezpłatnej przychodni stomatologicznej działającej nocą i w weekendy. Minister zdrowia Izabela Leszczyna wyraziła pozytywną, warunkową opinię na temat utworzenia kierunku.

fot. 123rf.com

Najprawdopodobniej wzrosną przyjęte w projekcie rozporządzenia limity przyjęć na studia lekarskie – przyznał w Sejmie podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw organizacji ochrony zdrowia wiceminister zdrowia Marek Kos.

fot. gov.pl

Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego 16 kwietnia 2024 r. opublikowało ostateczną listę lekarzy i lekarzy dentystów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do szkolenia specjalizacyjnego w ramach wiosennego postępowania kwalifikacyjnego. Opublikowano też liczbę i listę miejsc szkoleniowych dostępnych w postępowaniu kwalifikacyjnym – wiosna 2024.

fot. www.umb.edu.pl

Na rektora Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku został wybrany prof. dr hab. Marcin Moniuszko. Jest on specjalistą chorób wewnętrznych, kieruje Kliniką Alergologii i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

Członkowie Rady do spraw Rozwoju Stomatologii podczas ostatnich obrad zwrócili uwagę na konieczne zmiany w leczeniu przed i podyplomowym lekarzy dentystów. Chodzi między innymi o rzetelne oszacowanie potrzeb w zakresie specjalizacji stomatologicznych i konieczność zweryfikowania uprawnień higienistek stomatologicznych.

W Bydgoszczy powstanie Uniwersyteckie Centrum Stomatologii Collegium Medicum UMK. W planach jest uruchomienie kierunku lekarsko-dentystycznego. Planowane jest tam również prowadzenie kształcenia podyplomowego i specjalistycznego, a także utworzenie wielu poradni dla pacjentów.

Zamknięcie kierunków lekarskich, które nie spełniają warunków kształcenia zapowiada Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Według wiceprezesa Naczelnej Izby Lekarskiej aktualnie 10 uczelni nie posiada odpowiedniego zaplecza i kadry, co zagraża bezpieczeństwu pacjentów.

Uczelnie zrzeszone w Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) byłyby gotowe przyjąć studentów z placówek, które nie spełniają odpowiednich wymogów i otrzymały negatywną opinię Polskiej Komisji Akredytacyjnej, jeśli doszłoby do ich zamknięcia. Takie deklaracje uzyskał od przewodniczącego KRAUM prof. Marcina Gruchały wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej (NRL) dr Mateusz Kowalczyk.

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przeznaczy 244 mln zł na budowę, modernizację i wyposażenie kampusu Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie-Prokocimiu. Pieniądze te uczelnia otrzyma w formie kredytu na 25 lat.

Stanowisko w sprawie  wymogów gwarantujących wysoką jakość kształcenia na kierunkach lekarskich podjęła Naczelna Rada Lekarska. – Zabieganie o nią jest elementarnym obowiązkiem samorządu lekarskiego – podkreśla NRL.

Polskie największe uczelnie wzięły udział w badaniu przeprowadzonym przez Naczelną Izbę Lekarską. Pytania dotyczyły zasadniczych kwestii dotyczących kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów, między innymi kadry naukowo-dydaktycznej, nauczania przedmiotów przedklinicznych i klinicznych oraz wyników nauczania.

GAZETKA

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

2020 2264 cattani banner 01 350x100

 

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA