Doctor & Life
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Idealny SUV hybrydowy powinien łączyć oszczędność, komfort i użyteczność. Ford Kuga w wersji PHEV (plug-in hybrid) staje się jednym z tych modeli, które aspirują do tego typu ambicji. Podczas kilkudniowych jazd próbnych udało się sprawdzić, czy rzeczywiście potrafi łączyć codzienną zwinność z technologią przyszłości.

Kuga PHEV, to model, który skierowany jest do kierowców, dla których z jednej strony liczy się możliwość jazdy z napędem elektrycznym w mieście (bez emisji), a z drugiej ważna jest elastyczność w trasie — bez konieczności ciągłego martwienia się o ładowanie. To samochód dla tych, którzy chcą SUV-a z napędem hybrydowym, ale nie chcą rezygnować z dynamiki i komfortu.

Z zewnątrz Kuga prezentuje się jako nowoczesny, ale nie ekstrawagancki SUV. Sylwetka jest zwarta, linie ostre, grill znaczny, a reflektory LED nowej generacji (Matrix lub adaptacyjne) podkreślają charakter auta. Z przodu wyraźnie wyeksponowane logo Forda i mocno zaakcentowane przetłoczenia boczne nadają mu wygląd zadziorny. Z tyłu linia lekko opada, co wpływa na sportowy charakter, tylne światła natomiast i zderzak mają spójny projekt z resztą nadwozia. Kuga nie rzuca się przesadnie w oczy, ale wygląda nowocześnie i solidnie.

We wnętrzu d ominują powierzchnie ekranów dotykowych, cyfrowe zegary i ograniczona liczba fizycznych przycisków. Deska rozdzielcza stawia na minimalizm, co ma zarówno zalety, jak i wady. Wygląda nowocześnie, ale obsługa funkcji może wymagać przyzwyczajenia. Fotele z przodu zapewniają dobry komfort, z elektryczną regulacją w wielu płaszczyznach (w zależności od wersji) i odpowiednim profilowaniem na dłuższe podróże. Miejsca z tyłu jest wystarczająco dla dorosłych, choć osoby o dużym wzroście mogą odczuwać ograniczenia nad głową – w tylnej części auta dach się lekko pochyla. Kanapa z tyłu jest przesuwana i można regulować oparcie, co daje trochę elastyczności w balansie między komfortem pasażerów a przestrzenią bagażnika. Część materiałów we wnętrzu, zwłaszcza dolne partie drzwi czy schowków, nie zachwycają jakością, co w segmencie SUV-ów klasy średniej jest wadą zauważalną.

Jeśli chodzi o osiągi, testowany wariant PHEV oznacza, że Kuga dysponuje układem hybrydowym, łączącym silnik benzynowy 2,5 litra z jednostką elektryczną, co daje łączną moc systemową (w wersjach dostępnych rynkowo) w okolicach 243 koni mechanicznych. W przypadku tej konfiguracji producent deklaruje czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h w około 7,3 sekundy oraz prędkość maksymalną rzędu 200 km/h. W trybie elektrycznym Kuga potrafi poruszać się z prędkością do około 130 km/h bez włączania silnika spalinowego. Przy rozładowanej baterii auto przełącza się na tryb hybrydowy i działa jak klasyczna hybryda, łącząc pracę silnika benzynowego z jednostką elektryczną, co pozwala efektywnie wykorzystywać paliwo.

Komfort jazdy jest mocnym punktem auta. W trasie auto sprawia wrażenie stabilnego i dobrze wyciszonego, hałas drogowy i świst wiatru są tłumione w sposób przyzwoity. Zawieszenie zostało skonfigurowane tak, by balansować pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia.

Do mocnych stron tego samochodu można zaliczyć elastyczność napędu hybrydowego — możliwość jazdy w trybie elektrycznym, płynne przełączenia między źródłami napędu, moc wystarczającą na trasę i dobre prowadzenie jak na SUV. System multimedialny SYNC najnowszej generacji działa sprawnie, ekran centralny jest duży i responsywny, z integracją ze smartfonami, nawigacją i aktualizacjami. Nowatorskim elementem jest m.in. symulowana skrzynia biegów (w układzie eCVT) pozwalająca nadać wrażenia klasycznej zmiany biegów, co pomaga kierowcy lepiej odczuwać reakcje napędu. W wersjach wyższych dostępne są także funkcje wspomagające kierowcę — kamera 360°, systemy asystujące jazdę, reflektory matrycowe LED, wysuwane osłony drzwi, system czujników martwego pola i inne rozwiązania, które podnoszą użyteczność i komfort codziennego użytkowania.

Są też jednak słabości. Po pierwsze, zasięg elektryczny w rzeczywistości często bywa mniejszy niż deklarowany przez producenta, zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu klimatyzacji, ogrzewania lub jazdy autostradowej. Po drugie, hybrydowa konstrukcja czyni Kugę PHEV nieco cięższą niż wersje konwencjonalne, co skutkuje większym zużyciem paliwa w trybie hybrydowym, szczególnie przy agresywnej jeździe. Wersje PHEV zwykle oferują napęd na przednią oś; w przypadku jazdy terenowej lub w trudniejszych warunkach brak napędu na cztery koła może być ograniczeniem. Cena nowego egzemplarza Forda Kuga PHEV w wersji dobrze wyposażonej (np. ST-Line X lub odpowiednik) w Polsce wynosi obecnie około 226 870 zł.


Piotr SzymańskiAutor: mgr inż Piotr Szymański

Absolwent Politechniki Warszawskiej. Dziennikarz. Redaktor naczelny magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny.



Artykuł opublikowany w numerze 6/2025 magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny. Zobacz pełny spis treści. Dowiedz się więcej - Nowy Gabinet Stomatologiczny.

Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" -zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.

 

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA