Peugeot e-208 to najmniejszy z elektrycznych Peugeotów dostępnych w salonach sprzedaży. Kosztuje 149 600 zł, a oferuje zasięg rzędu 250 km i prędkość maksymalną ok. 150 km/h.
test Peugeota e-208 miałem mieszane uczucia. Z jednej strony to ładny, przyjemny i dobry w prowadzeniu samochód, z drugiej: zupełnie nie praktyczny, bo jedyne o czym kierowca myśli, to gdzie auto można naładować. Do przejechania 100 km e-208 potrzebuje ok. 20 kWh, czyli koszt przejazdu elektrykiem jest porównywalny z samochodem benzynowym, chyba, że ktoś ma panele fotowoltaiczne, to latem może ładować za darmo. Jednak wtedy nawet duża instalacja nie jest w stanie w jeden dzień wyprodukować tyle prądu, aby naładować cały 50 kWh akumulator. Zimą natomiast instalacja potrzebuje na to ok. 2 miesięcy!
Wygląd zewnętrzny e-208 jest dynamiczny i nowoczesny. Charakteryzuje się płynnymi liniami, agresywnie wyglądającym przodem i eleganckimi detalami. Wyróżnia go również niebieskie logo „e” oraz dodatkowe elementy aerodynamiczne, które poprawiają efektywność energetyczną. Wnętrze samochodu jest przestronne i dobrze zaprojektowane. Miejsca siedzące są wygodne, a materiały wykończeniowe wysokiej jakości. Gorzej jest na tylnej kanapie, gdzie jest bardzo mało miejsca i na nogi, i na głowę. Bagażnik auta też jest niewielki. Oferuje tylko nieco ponad 300 l pojemności. Deska rozdzielcza, to elektroniczny wyświetlacz. Została jednak tak dziwnie ustawiona, że kierownica zasłania większość wyświetlacza. Kierowca ma do wyboru, albo nie widzieć wyświetlacza, albo siedzieć w niewygodnej pozycji. Zaskoczył mnie też rozmiar kierownicy. Jest ona „niewiele większa od guzika w marynarce”.
Na początku dość trudno się nią kieruje, ale z upływem czasu można się przyzwyczaić. Peugeot e-208 oferuje również zaawansowane funkcje multimedialne i systemy asystujące, takie jak: duży ekran dotykowy, system nawigacji GPS i kompatybilność z systemem Apple CarPlay oraz Android Auto.
Pod względem jazdy Peugeot e-208 jest dynamiczny i szybki. Moment obrotowy, jak to w autach elektrycznych, dostępny jest od razu po wciśnięciu pedału gazu i daje przyjemne wrażenia podczas przyspieszania. Samochód utrzymuje również dobrą stabilność na zakrętach i zapewnia komfortową jazdę na nierównościach. W zakresie bezpieczeństwa e-208 oferuje wiele zaawansowanych systemów. W standardzie znajdują się m.in.: system awaryjnego hamowania, asystent pasa ruchu, kontrola stabilności oraz system monitorowania martwego pola. Istnieje również możliwość wyposażenia samochodu w dodatkowe funkcje, takie jak adaptacyjny tempomat i system ostrzegania przed kolizją.
Ceny Peugeota e-208 zaczynają się od 149 600 zł za wersję Active. Najdroższa wersja GT kosztuje 167 400 zł. Peugeot, podobnie jak inne marki, udziela na baterie gwarancji na 8 lat lub na przejechanie 160 tys. km – tak długo powinny one zachować 70 proc. pojemności. Czy jest to więc atrakcyjna cena za auto, którym można poruszać się jedynie po pobliskiej okolicy?
Absolwent Politechniki Warszawskiej. Dziennikarz. Redaktor naczelny magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny.