fot. 123rf.com Image Free

W gabinecie
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Pokolenie Z i millenialsi coraz częściej czerpią wiedzę o zdrowiu jamy ustnej z mediów społecznościowych i niezweryfikowanych źródeł. Jak wynika z najnowszego badania Amerykańskiego Towarzystwa Endodontycznego, dezinformacja wpływa na ich decyzje zdrowotne, prowadząc do unikania wizyt u dentysty i ryzykownych zachowań.

  • Niemal połowa osób z pokolenia Z i millenialsów odczuwa lęk przed leczeniem kanałowym – głównie przez dezinformację w Internecie.
  • 40% młodych dorosłych przyznaje, że ma trudność z odróżnieniem faktów od mitów w kontekście zdrowia jamy ustnej.
  • 58% osób w wieku 18–34 lat podjęło błędną decyzję zdrowotną na podstawie fałszywych informacji z mediów społecznościowych.
  • Brak zaufania do specjalistów i opieranie się na treściach influencerów może prowadzić do pogorszenia zdrowia jamy ustnej i zaawansowanej próchnicy.

Młodzi dorośli a dezinformacja w zakresie zdrowia jamy ustnej

Z badań przeprowadzonych przez American Association of Endodontists (AAE) wynika, że młode pokolenia – generacja Z i millenialsi – są szczególnie podatne na fałszywe informacje dotyczące leczenia stomatologicznego. Mity na temat leczenia kanałowego czy szkodliwości fluoru w wodzie pitnej budzą nieuzasadniony lęk i wpływają na decyzje zdrowotne tej grupy wiekowej.

Lęk przed leczeniem kanałowym napędzany przez media społecznościowe

Blisko 48% przedstawicieli generacji Z oraz 46% millenialsów deklaruje obawy przed leczeniem endodontycznym. Jak wynika z badania AAE, głównym źródłem tych obaw jest Internet – aż 40% z młodych dorosłych przyznaje, że często lub zawsze ma trudność z rozróżnieniem rzetelnych informacji od mitów.

– Obawiamy się, że strach i dezinformacja prowadzą do unikania wizyt stomatologicznych, a to zwiększa ryzyko zaawansowanej próchnicy i poważniejszych komplikacji – powiedział dr Steven J. Katz, prezes AAE.

Zaufanie do influencerów zamiast do ekspertów

Zgodnie z danymi z Edelman Trust Barometer 2025, aż 45% osób w wieku 18–34 lat deklaruje, że przy podejmowaniu decyzji zdrowotnych kieruje się opiniami osób nieposiadających formalnego wykształcenia medycznego – m.in. influencerów, twórców treści internetowych oraz znajomych.

Co więcej, 58% badanych w tym wieku przyznało się do błędnych decyzji zdrowotnych, podjętych na podstawie fałszywych informacji znalezionych w mediach społecznościowych.

Problem powszechny także wśród starszych dorosłych

Nie tylko młodzi mają trudność z weryfikacją informacji. 30% dorosłych respondentów przyznało, że często lub zawsze mają problem z rozróżnieniem faktów od mitów dotyczących zdrowia jamy ustnej.

Badanie przeprowadziła agencja Atomik Research w dniach 19–27 lutego 2025 r. na zlecenie AAE. Udział wzięło 1019 dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych.

Wnioski i rekomendacje dla lekarzy dentystów

  • Warto edukować młodych pacjentów, obalając popularne mity stomatologiczne w mediach społecznościowych.
  • Gabinety stomatologiczne powinny aktywnie publikować rzetelne treści w Internecie i angażować się w cyfrową edukację zdrowotną.
  • Rozmowa z pacjentem powinna uwzględniać jego źródła informacji i obawy związane z leczeniem.
  • Profesjonalna obecność w mediach cyfrowych może przeciwdziałać rosnącej fali dezinformacji.

Nowy Gabinet Stomatologiczny: Dezinformacja stomatologiczna w sieci

Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" - zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

2020 2264 cattani banner 01 350x100

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA