Prawo w gabinecie
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

8574965 xl- Zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu – od 1 stycznia 2019 r. wejdzie w życie obowiązek wyposażenia w separatory amalgamatu tych gabinetów stomatologicznych, w których stosowany jest amalgamat stomatologiczny lub w których usuwane są wypełnienia z amalgamatu stomatologicznego lub zęby zawierające takie wypełnienia. Obowiązek ten wskazuje, że lekarze dentyści w żadnym przypadku nie mogą uwalniać – bezpośrednio lub pośrednio – takich odpadów amalgamatu do środowiska – informuję redakcję Nowego Gabinetu Stomatologicznego Krzysztof Jakubiak, Dyrektor Biura Prasy i Promocji Ministerstwa Zdrowia.

Jako dziennikarze, pracujący w redakcji Nowego Gabinetu Stomatologicznego, wysłaliśmy do ministerstwa zdrowia wiele pytań odnośnie obowiązku wprowadzenia separatorów amalgamatu do gabinetów stomatologicznych. Niestety odpowiedzi ministerstwa są zdawkowe i tak naprawdę nic nie wyjaśniają.

 

KUP SEPARATOR DO SAMODZIELNEGO MONTAŻU

SPEŁNIAJĄCY WSZYSTKIE WYMOGI PRAWNE

 

Oto pytania które przysłaliśmy do ministerstwa zdrowia oraz ministerstwa środowiska.

Pierwsze pytanie brzmiało: Naczelna Izba Lekarska cały czas informuje, że wnioskuje o przesuniecie daty wprowadzenia obowiązku wprowadzenia separatorów amalgamatu. Jakie jest oficjalne stanowisko rządu w tej sprawie?

Odpowiedź ministerstwa: Implementując przepisy rozporządzenia Parlamentu, minister zdrowia zakomunikował, że w separatory nie będą musiały być wyposażone gabinety, w których ww. procedury nie są wykonywane lub w których nie wykorzystuje się amalgamatu w świadczeniu usług stomatologicznych, np. gabinety ortodontyczne czy protetyczne. W dużych wielostanowiskowych podmiotach realizujących świadczenia stomatologiczne wystarczy, że w urządzenie będzie wyposażone co najmniej jedno stanowisko dentystyczne.

Na pytanie: w jaki sposób realizowany będzie proces kontroli poprawności zainstalowania separatorów amalgamatu w gabinetach stomatologicznych. Kto będzie dokonywał tej kontroli, jakie będzie miał uprawnienia, i w jaki sposób będzie kontrola przebiegała: czy sprawdzane będą jedynie urządzenia, czy tak jak jest w Niemczech pobierane będą próbki wody z kanalizacji gabinetu? Ministerstwo odpowiedziało tak: „Stosownie do postanowień art. 10 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu, odpadami  amalgamatu, w tym pozostałościami amalgamatu, jego cząstkami, wypełnieniami oraz zębami lub ich częściami zanieczyszczonymi amalgamatem stomatologicznym, powinien zajmować się i dokonywać ich zbiórki upoważniony do tego zakład lub przedsiębiorstwo specjalizujące się w gospodarowaniu odpadami. W związku z tym, ze względu na konieczność implementacji przepisów rozporządzenia Parlamentu, Ministerstwo Zdrowia rozważy ewentualną potrzebę nowelizacji Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1975).

Kolejne pytanie wysłane do ministerstwa brzmiało tak: jakich kar mogą się spodziewać właściciele gabinetów, w których nie będzie zainstalowanego separatora amalgamatu? Kto te kary nałoży, w jakim trybie? Czy to będą kary finansowe, czy najpierw upomnienia?

Odpowiedzi na to pytanie nie otrzymaliśmy.

Trudno zatem się zorientować o co chodzi. Z jednej strony można się domyślać, że separatory musza być, bo jest to przepis unijny i nie da się go obejść. Z drugiej strony nasze urzędy nie są przygotowane na wprowadzenie tego prawa. Nie wiadomo, kto i jak będzie kontrolował gabinety. Nie ma przepisów wykonawczych, a jest obowiązek. Prawdopodobnie kontrolerzy z sanepidu będą stosowali własne przepisy, nie konieczne mające odbicie w polskim prawie, a stomatolodzy nie chcą się narażać będą wykonywać ich zalecenia.

KUP SEPARATOR DO SAMODZIELNEGO MONTAŻU

SPEŁNIAJĄCY WSZYSTKIE WYMOGI PRAWNE

KSIĘGARNIA STOMATOLOGICZNA

ZGODY KSIĄŻKA min

2020 2264 cattani banner 01 350x100

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA