Podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych (ZOZ, IPL) mają obowiązek informowania pacjenta o jego prawach. Tak wynika z ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Brak takiej informacji może być powodem skargi pacjenta do rzecznika praw pacjenta i OIL. A to spowoduje kontrolę.
Ustawa z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2009 r. nr 52, poz. 417 z póĽn. zm.) przewiduje, że pacjent ma prawo do informacji o prawach pacjenta. Konieczność informowania pacjenta o jego prawach ustawodawca zapisał w ustawie bo chciał, aby lepiej poznał je sam zainteresowany, ale obowiązek edukacyjny przerzucił na podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych.
Czyli zakłady opieki zdrowotnej, lekarze wykonujące indywidualną praktykę lekarską, indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską, grupową praktykę lekarską, pielęgniarki z indywidualnych praktyk pielęgniarek, położnych, indywidualnych specjalistycznych praktyk pielęgniarek, położnych oraz grupowych praktyk pielęgniarek, położnych muszą spełniać te wymogi.
Ustawa nakazuje udostępnianie tej informacji w formie pisemnej. Chodzi o umieszczenie jej w przychodni w miejscu ogólnodostępnym, w taki sposób aby mógł z niej skorzystać również pacjent niepełnosprawny. Jak to zrobić?
Najlepiej umieścić na ścianach poczekalni odpowiednie tablice informacyjne z prawami pacjenta. Zestaw takich tablic wydrukujemy w następnym wydaniu Nowego Gabinetu Stomatologicznego nr. 3/2010. Zamów już dziś prenumeratę.
Jeśli w ZOZ-ie lub gabinecie stomatologicznym nie będzie takiej informacji to pacjent może poskarżyć się na przychodnię do rzecznika praw pacjenta, jak również do organów nadzorczych. Muszą one w takim wypadku przeprowadzić postępowanie kontrolne.
Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" - zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.