Finanse
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Nowoczesny gabinet stomatologiczny stanowią nie tylko wysokiej klasy specjaliści i obsługa na najwyższym poziomie, to także wyposażenie gabinetu w innowacyjny sprzęt medyczny oraz systematyczna wymiana aparatury. W przypadku, gdy finansowanie gotówką nie jest możliwe, należy rozważyć czy są inne możliwości pozyskania środków na zakup sprzętu.

  • Przy wyborze firmy finansowej warto również zwrócić uwagę na dostępność jej usług oraz ilość niezbędnych formalności
  • Gabinety stomatologiczne najczęściej korzystają z finansowania w formie pożyczki, która dla lekarzy stomatologów jest atrakcyjna, ponieważ zdecydowana większość z nich nie jest płatnikami VAT
  • Dużą popularnością w branży stomatologicznej cieszą się produkty dodatkowe, np. ubezpieczenie GAP sprzętu medycznego, które zapewnia ochronę przed stratą finansową

Naprzeciw stomatologom wychodzą instytucje finansowe, które oferują usługi, takie jak pożyczka czy leasing. Dzięki nim łatwiej sfinansować wyposażenie gabinetu. Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu w pierwszej połowie br. wartość finansowanego sprzętu medycznego wyniosła 111,6 mln zł netto, a gdy w analogicznym okresie 2014 r. - 95,2 mln zł. Prognozy dla sektora są pomyślne, rośnie liczba prywatnych gabinetów, przychodni i szpitali, i co za tym idzie – zwiększa się popyt na zewnętrzne finansowanie inwestycji medycznych.

Finansowanie środków trwałych dla branży stomatologicznej obejmuje przede wszystkim sprzęt specjalistyczny oraz elementy wyposażenia gabinetów oraz sal zabiegowych, sprzęt komputerowy i samochody, czyli wszystko, co jest niezbędne do prowadzenia placówki. Instytucje finansowe mają w swej ofercie różne produkty, ułatwiające ich zakup. Przykładem są pożyczka i leasing, dedykowane dla stomatologów.

Pożyczka…

Gabinety stomatologiczne najczęściej korzystają z finansowania w formie pożyczki, która dla lekarzy stomatologów jest atrakcyjna, ponieważ zdecydowana większość z nich nie jest płatnikami VAT. Po zawarciu umowy pożyczki lekarz staje się automatycznie właścicielem sprzętu i może od razu go amortyzować. Pożyczka jest atrakcyjna również z tego względu, że daje możliwość połączenia w dogodny sposób inwestycji z dotacją. W przypadku pożyczki na urządzenia medyczne można sfinansować do 100 proc. wartości zakupionego przedmiotu, a pożyczkę można spłacać aż do 72 miesięcy.

… a może leasing

Dla tych lekarzy, którzy mają możliwość odliczania podatku VAT dobrą formą finansowania jest leasing operacyjny objęty 23% stawką VAT. Tu podstawa opodatkowania obniżona jest o opłatę wstępną, a w kolejnych miesiącach o raty leasingowe oraz koszty użytkowania sprzętu. Leasing stanowi doskonałą alternatywę dla tradycyjnego kredytu bankowego. Wśród podmiotów, które nie mogą odliczać VAT-u, powodzeniem cieszy się również leasing finansowy. Jest to rozwiązanie, w którym w koszty uzyskania przychodu można wliczyć odpisy amortyzacyjne, część odsetkową raty oraz koszty użytkowania sprzętu. Pozwala również naliczyć do usługi leasingu stawkę VAT, odpowiadającą stawce przedmiotu leasingu, a więc 8% w przypadku sprzętu medycznego.

TABELA. Zestawienie różnych form finansowania

 

Leasing operacyjny

Leasing finansowy

Pożyczka

Gotówka

Własność przedmiotu

Finansujący

Finansujący

Klient

Klient

Koszty uzyskania przychodów dla korzystającego

Cała opłata leasingowa

Odsetki, amortyzacja

Odsetki, amortyzacja

Tylko amortyzacja

Kto amortyzuje

Finansujący

Klient

Klient

Klient

Rozliczenie VAT*

*dotyczy płatników VAT

23% płatny od poszczególnych opłat leasingowych
w terminie ich wymagalności

VAT wg obowiązującej stawki płatny
w momencie odbioru PL przez Klienta; konieczność finansowania VAT do momentu jego rozliczenia

VAT wg obowiązującej stawki płatny
w momencie zakupu środka trwałego przez Klienta; konieczność finansowania VAT do momentu jego rozliczenia z VAT należnym

Którą ofertę wybrać?

Na rynku jest bardzo wiele ofert, dlatego przed podjęciem decyzji o wyborze finansowania, należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów oferty. W przypadku wyboru formy finansowania, w której nie ma potrzeby zamrażania własnego kapitału, zakupiony sprzęt niejako sam zarabia na spłacanie rat. Istotny przy wyborze jest również okres finansowania, który powinien być dostosowany do planów inwestycyjnych oraz przyszłej wymiany sprzętu na nowszy. Kolejnym elementem, który może mieć wpływ na wybór oferty, jest okres funkcjonowania praktyki lekarskiej. Niektóre instytucje oferują finansowanie dla takich podmiotów, które dopiero zaczynają swoją działalność. Praktyki stomatologiczne, które działają krótko, mogą liczyć na finansowanie z zerowym wkładem własnym.

Przy wyborze firmy finansowej warto również zwrócić uwagę na dostępność jej usług oraz ilość niezbędnych formalności. Niektóre z instytucji finansowych, oprócz sieci oddziałów, posiadają mobilną sieć doradców. Osoby te mają podwójną rolę, ponieważ nie tylko oferują finansowanie, ale pomagają również klientowi w wyborze najbardziej korzystnej opcji finansowania i dostawcy sprzętu. Mobilni doradcy dojadą do klienta na terenie całej Polski. Warto wybierać taką ofertę, która ma jasne zapisy w umowach i przedstawia warunki współpracy przed jej podpisaniem. Niektóre z instytucji przypominają klientowi o tym, że należy odnowić ubezpieczenie, które niedługo wygaśnie, a co więcej przedstawiają ofertę na pakiety ubezpieczeniowe w specjalnie wynegocjowanych, korzystnych cenach. Na rynku dostępne są m.in. takie ubezpieczenia, które chronią przed stratą finansową w przypadku kradzieży lub zniszczenia urządzenia, czy zapewniają spłatę w wypadku nieprzewidzianych wydarzeń. Niektóre z firm finansowych współpracują z największymi dostawcami sprzętu stomatologicznego. Dzięki temu klient otrzymuje ofertę dostosowaną do potrzeb, dodatkowe rabaty, ale co ważniejsze ma gwarancję, że dany producent sprzętu jest firmą, której można zaufać.

Dodatkowe korzyści

Uproszczone procedury pozwalają na uzyskanie finansowania przy mniejszych wymogach formalnych niż w procedurze standardowej. Każda z firm sama określa zakres niezbędnych dokumentów. Na rynku są takie instytucje, w których można uzyskać finansowanie tylko na podstawie dokumentów rejestrowych, związanych z prowadzeniem praktyki stomatologicznej oraz kilku niezbędnych informacji o prowadzonej działalności, bez konieczności okazywania zaświadczeń z Urzędu Skarbowego czy ZUS.

Dużą popularnością w branży stomatologicznej cieszą się produkty dodatkowe, np. ubezpieczenie GAP sprzętu medycznego, które zapewnia ochronę przed stratą finansową, spowodowaną utratą wartości w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży sprzętu. Ubezpieczenie to gwarantuje również zwrot do 100% wartości sprzętu z dnia jego zakupu przez cały okres trwania umowy.


Autor: Łukasz Kociszewski,

Koordynator sektora medycznego w BZ WBK Leasing

 

Artykuł opublikowany w numerze 7/2015 magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny. Zobacz pełny spis treści.
Dowiedz się więcej - Finansowanie zakupu . Nowy Gabinet Stomatologiczny.

Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" -zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.