fot. gov.pl

Prawo w gabinecie
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Rok 2024 był wyjątkowy dla Rzecznika Praw Pacjenta (RPP). Oprócz obchodów 15-lecia istnienia tej instytucji, Bartłomiej Chmielowiec, pełniący funkcję Rzecznika, podkreślał intensywną pracę biura nad sprawami indywidualnymi, zbiorowymi i nowymi wyzwaniami.

„Liczba spraw, które rozpatrujemy, z roku na rok rośnie, co wskazuje na coraz większą świadomość pacjentów w zakresie ich praw” – podkreślił minister Chmielowiec.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – szybka pomoc dla pacjentów

Jednym z najważniejszych osiągnięć 2024 roku było faktyczne uruchomienie Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. W czerwcu, dzięki rozporządzeniu Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny, rozpoczęto wypłatę świadczeń kompensacyjnych dla pacjentów poszkodowanych w wyniku zdarzeń medycznych.

Kluczowe liczby:

  • 1500 wniosków o przyznanie świadczenia,
  • 260 decyzji wydanych przez Rzecznika,
  • 162 pozytywne rozstrzygnięcia,
  • Łączna kwota wypłat: 9,5 mln zł,
  • Średnia wysokość świadczenia: 60 tys. zł.

– Fundusz Kompensacyjny jest odpowiedzią na realne potrzeby pacjentów. Wiele osób docenia możliwość szybkiego uzyskania rekompensaty bez konieczności długotrwałych procesów sądowych – zaznaczył Rzecznik.

Walka z naruszaniem praw pacjentów

Rok 2024 był także czasem intensywnej walki z naruszaniem zbiorowych praw pacjentów. Rzecznik podjął działania w wielu obszarach, w tym:

  • 322 postępowania zbiorowe,
  • 385 decyzji dotyczących praktyk naruszających prawa pacjentów, z czego 32 dotyczyły tzw. receptomatów, w tym dostępu do medycznej marihuany,
  • Problemy zgłaszane przez pacjentów obejmowały m.in. badania kleszczy w kierunku boreliozy oraz trudności z telefoniczną rejestracją do lekarzy.

Pomoc w sprawach indywidualnych

Rzecznik Praw Pacjenta rozpatrzył w 2024 roku ponad 2100 spraw indywidualnych, udzielił 8000 porad pisemnych i przeprowadził 2200 interwencji w podmiotach leczniczych. Szczególną rolę odegrała Telefoniczna Informacja Pacjenta, która działa całodobowo i udzieliła ponad 81 tys. porad telefonicznych.

Interwencje w sytuacjach kryzysowych

Rzecznik podkreślił, że szybkie działania jego zespołu często zapobiegają naruszeniom praw pacjentów. Szczególną ochroną objęte są osoby starsze, niepełnosprawne, dzieci, kobiety w ciąży oraz pacjenci onkologiczni.

Priorytety na przyszłość

W trakcie obchodów 15-lecia istnienia urzędu zaprezentowano Strategię Wieloletnią, która kładzie nacisk na:

  • podnoszenie poziomu bezpieczeństwa pacjentów,
  • wdrażanie innowacji i dobrych praktyk,
  • edukację i informowanie pacjentów o ich prawach.

Nowy Gabinet Stomatologiczny: Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych 2024

Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" - zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.