Koronawirus
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Technologia w walce z koronawirusem. Wizyta u stomatologa w nowych warunkach. Pandemia zahamowała rozwój gospodarczy, ale także wymusiła zmiany w dostępie do placówek podstawowej ochrony zdrowia i gabinetów specjalistycznych. Dostrzegalny jest spadek korzystania z usług medycznych, w przypadkach niezwiązanych z COVID-19. Pacjenci unikają wizyt lekarskich, pomimo że ich potrzebują, ze strachu przed zakażeniem koronawirusem – taką obawę deklaruje72 proc. badanych Polaków. Dotyczy to także opieki stomatologicznej. Czy lęk powinien przysłaniać kwestie zdrowia? Jakie środki bezpieczeństwa powinni podejmować stomatolodzy, by zminimalizować ryzyko transmisji wirusa?

Rynek usług stomatologicznych w Polsce dotychczas notował wzrosty. Według szacunków firmy PMR w latach 2019 - 2024 jego wartość miała rosnąć w tempie około 7 proc. rocznie, w wyniku czego w 2024 roku wydatki na usługi dentystyczne miały wynieść ok. 15,6 mld zł. Dobrze rokująca kondycja branży zderzyła się z niespodziewanym wybuchem pandemii COVID-19, która zapewne zweryfikuje te wyliczenia.

Strach ma wielkie oczy

Już teraz, na podstawie badań CBOS, widać spadki dotyczące częstotliwości odwiedzin gabinetów stomatologicznych. Dziś Polacy o 58 proc. rzadziej chodzą do dentystów niż w 2018 roku. W I połowie 2020 roku z tego typu świadczeń medycznych skorzystało zaledwie 31 proc. ankietowanych. Pacjenci są wystraszeni i ostrożniejsi, niemniej jednak wciąż potrzebują pomocy medycznej. Lekceważenie nawet mało nasilonych dolegliwości związanych ze stanem jamy ustnej może nieść za sobą poważne konsekwencje.

Oprócz strachu pacjentów dochodzą kwestie bezpieczeństwa samych lekarzy. W placówkach medycznych są przestrzegane restrykcyjne procedury nadzorujące środowisko mikrobiologiczne i reżim sanitarny, jednak tam także dochodzi do zarażeń. Ministerstwo Zdrowia poinformowało, że do 12 października zakażonych zostało 205 lekarzy dentystów. Do tego czasu na kwarantannie przebywało 1297 stomatologów. Trudno określić, jaka część infekcji była związana bezpośrednio z wykonywaną pracą. Jednak rodzi to pytania o sposób maksymalizacji procedur bezpieczeństwa – od przeprowadzenia wywiadu epidemiologicznego, po bezdotykową weryfikację aktualnego stanu zdrowia pacjentów, tak by wszyscy mogli czuć się komfortowo, a częstotliwość odwiedzin gabinetów drastycznie już nie spadała.

Nowa rzeczywistość. Nowe nawykiTechnologia w walce z COVID 19

Przychodząc do lekarza, pacjenci są zobowiązani wypełnić formularz dotyczący stanu zdrowia – to część wymogów prawnych. Na czym polega? Technicznie rzecz ujmując, na odpowiedzi na kilka kluczowych pytań, zebranych po prostu na kartkach, które następnie lądują w przepastnych archiwach, a w razie potrzeby dostęp do poszczególnych deklaracji bywa czasochłonny i nerwowy. Brzmi znajomo?

Możliwe jest usprawnienie tego procesu oraz jego cyfryzacja za sprawą narzędzia Nanovo Check Point. Jest to autorskie, kompaktowe rozwiązanie, przeznaczone do automatycznego zbierania wywiadów epidemiologicznych i poświadczania ich za pomocą podpisu elektronicznego, który odzwierciedla tradycyjny sposób potwierdzania tożsamości. Narzędzie w formie tabletu z rysikiem umożliwia automatyczny zapis dokumentu na serwerze lub w chmurze. W ten sposób znacznie skraca ono czas zbierania oświadczeń i pozwala na szybki powrót do bazy złożonych deklaracji, stanowiąc tym samym ułatwienie w realizacji działań administracyjnych.
– Technologia, obecna w różnych dziedzinach życia, powinna wspierać także medycynę i upraszczać wieloetapowe czynności, zajmujące czas i narażające na niepotrzebne napięcia zarówno pacjentów, jak i lekarzy czy pracowników placówek medycznych, zmęczonych bieżącą sytuacją epidemiologiczną. Nanovo Check Point wyposażone jest w elastyczny silnik ankiet. To właśnie moduł elektronicznej ankiety pozwala stworzyć scenariusz faktycznie dopasowany do potrzeb gabinetu stomatologicznego oraz odciążyć dentystów w czasach krytycznego kryzysu zdrowotnego – mówi Piotr Badowski, CEO Nanovo.

W służbie zdrowia

Według informacji z lutego 2020 r., prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty ma w Polsce 42 425 osób. Jest więc o czyje bezpieczeństwo dbać, a w kontekście szalejącej pandemii, to właśnie prewencja jest kluczowa.

Potrzebą, która dziś jeszcze bardziej nabiera znaczenia, jest minimalizowanie przenoszonych na dłoniach bakterii i wirusów oraz wskazywanie potencjalnych zagrożeń. W przypadku większości placówek, także gabinetów dentystycznych, przy wejściu wprowadza się podstawowe środki ostrożności w postaci dozownika do dezynfekcji oraz ręcznego pomiaru temperatury. Czy to wszystko, co można zrobić?

Wychodząc poza standardy działania, firma Nanovo opracowała nowy typ stanowiska IoT (Internet Rzeczy), zapewniającego zwiększoną kontrolę. Nanovo Care Station łączy w jednym urządzeniu funkcje: higieny, weryfikacji i komunikacji. Zapewnia bezstykową dezynfekcję rąk za pomocą automatycznego atomizera oraz bezdotykowy pomiar temperatury ciała. Bezobsługowe odkażanie dłoni możliwe jest dzięki wbudowanemu modułowi z czujnikiem ruchu. Precyzyjna dawka płynu (0,8 ml na jedno użycie) działa przeciwko bakteriom, grzybom i wirusom, w tym COVID-19.

W Nanovo Care Station zastosowano wysokiej klasy preparat do dezynfekcji japońskiej firmy SARAYA – globalnego lidera w produkcji tego typu środków higienicznych. Płyn, będący profesjonalnym wyrobem medycznym, dostępny jest w 1200 ml opakowaniach, które wystarczają na 1500 jednorazowych użyć.

Z kolei sprawdzenie temperatury ciała następuje w momencie włożenia rąk w otwór  do dezynfekcji. Obie czynności są wykonywane automatycznie w tym samym czasie. Czujnik dokonuje pomiarów na powierzchni wyłącznie o ciepłocie powyżej 30 st. C, a jego dokładność wynosi ~0.3 st. C.

Dodatkowo urządzenie zaprojektowane przez Nanovo wyświetla informacje, dotyczące liczby osób przebywających w budynku i możliwości kolejkowania, a także wysyła powiadomienia o pojawieniu się osoby z gorączką. Cały proces dystrybucji środków do dezynfekcji i weryfikacji stanu zdrowia nie wymaga udziału osób trzecich.
– Tworząc technologie, myślimy o naszej wspólnej przyszłości. Obecne realia wymagają bezkompromisowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa. To zapewniamy w pełni skalowalnym urządzeniem, które dzięki zastosowaniu modułów IoT, geolokalizacji oraz detekcji ruchu wprowadza środki ochronne, narzędzia kontrolne i komunikację, dbając jednocześnie o komfort oraz doświadczenia korzystających z niego osób. Tym samym stanowi jedno z najbardziej zaawansowanych na rynku rozwiązań technologicznych – wyjaśnia Piotr Badowski.  

Nanovo Care Station można już spotkać w gabinetach i przychodniach lekarskich. Jak dodaje Piotr Badowski – pracownicy służby zdrowia deklarują wyższy poziom poczucia bezpieczeństwa w związku z obecnością w ich placówkach tak rozwiniętego rozwiązania o przeznaczeniu ochronnym. Z naszych doświadczeń wynika, że również pacjenci odczuwają zwiększony spokój i chętniej wybierają jednostki medyczne wyposażone w Nanovo Care Station.Technologia w walce z COVID 19. Fot. 2

Jedno urządzenie, wiele zastosowań

Równie ważna, co automatyczna weryfikacja stanu zdrowia, jest sama edukacja zdrowotna. Zainwestowane w tego typu działania środki i siły mogą przełożyć się na wzrost świadomości pacjentów, a co za tym idzie, na większą dbałość o własne życie. Spotykane najczęściej w gabinetach ulotki, standy czy wobblery reklamowe nie zwracają jednak już na siebie należytej uwagi. Ludzie chcą konsumować treści w nowy, cyfrowy sposób.

Moduł multimediów wbudowany w Nanovo Care Station pozwala emitować materiały informacyjne oraz edukacyjne w czasie, gdy ekran nie jest aktywny. W ten sposób urządzenie nigdy nie pozostaje bezużyteczne. Nie ponosi się także wydatków na papierowe broszury, które są wysoce nieekologiczne i przyczyniają się do nadmiernej emisji dwutlenku węgla. Według szacunków amerykańskiej Agencji na Rzecz Ochrony Przyrody, produkcja papieru, to aż 10 ton CO2 na tonę materiału i krok w stronę kolejnej katastrofy, tym razem klimatycznej.

Dzięki wykorzystaniu autorskiej platformy Signio, komunikacja cyfrowa za pośrednictwem Nanovo Care Station jest zarządzana centralnie, a treści można dopasowywać na podstawie takich zmiennych, jak: czas, miejsce czy okoliczności. Istnieje także możliwość udostępniania ekranu partnerom i przedstawicielom medycznym lub handlowym. Stanowisko dostępne jest w dwóch wersjach: naściennej oraz wolnostojącej, dzięki czemu łatwiej je dopasować do przestrzeni danego gabinetu.

Podobnie jak w przypadku Nanovo Care Station, także rozwiązanie do przeprowadzania wywiadu epidemiologicznego ma rozbudowane funkcje komunikacyjne. Daje możliwość cyfrowej edukacji w zakresie bezpieczeństwa i emisji informacji handlowej.

Oba rozwiązania, choć są niezależne od siebie, zostały zaprojektowane tak, by mogły stanowić w pełni zintegrowany system. 

Rozwiązanie na każdą okoliczność

Modułowa budowa Nanovo Care Station sprawia, że urządzenie nie przeterminuje się wraz z końcem pandemii, tracąc swoje funkcjonalności. Zaprojektowano je tak, by służyło latami, zmieniając jedynie zastosowanie w zależności od aktualnych potrzeb danego gabinetu. Dla przykładu komponent odpowiedzialny za proces dezynfekcji rąk można zastąpić:

  • modułem prezentacji fizycznego produktu,
  • bramką generowania kontaktu.

W pierwszym przypadku, system będzie służył między innymi popularyzacji produktów stomatologicznych poprzez ich odpowiednią ekspozycję. Wystarczy, że strefa pod ekranem zostanie wymieniona na specjalną półkę. Nanovo Care Station dzięki modułowi multimediów będzie mogło wzmacniać przekaz, emitując treści dopasowane do kontekstu. Możliwy do włączenia jest także scenariusz komunikacji interaktywnej, czyli dotykowego ekranu, stanowiącego źródło pogłębionej wiedzy na temat danego produktu bądź usługi.

W drugim przypadku Nanovo Care Station może stanowić źródło pozyskiwania kontaktów. Pacjenci zainteresowani konkretną usługą lekarską bądź produktem mieliby możliwość pozostawienia swoich danych kontaktowych, w tym numeru telefonu. Te trafiałyby do bazy lub kierownika danego gabinetu, w celu szybkiego i skutecznego nawiązania interakcji i dostarczenia niezbędnych informacji.

Kluczem w obu wariantach jest zapewnienie ciągłości działania i dopasowanie rozwiązania do zmieniających się, a co za tym idzie rosnących, oczekiwań zarówno placówek stomatologicznych, jak i pacjentów.

Jeśli chcesz porozmawiać o tego typu rozwiązaniach dla swojego gabinetu, napisz do nas na adres e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

KSIĘGARNIA STOMATOLOGICZNA

ZGODY KSIĄŻKA min

2020 2264 cattani banner 01 350x100

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA