Fot. Toyota

Doctor & Life
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Duży, bezpieczny, oszczędny i przestronny. Oto samochód marzeń. Jak dużo brakuje do ideału nowej RAV4?

 

Toyota zawsze stawiała na jakość i oszczędność. Jako pierwsza wprowadziła na masową skalę samochody hybrydowe. Przez długie lata była, i nadal jest, w czołówce najsprawniejszych samochodów.
Nie zawsze te samochody były ładne i funkcjonalne, ale zawsze były bezpieczne i niezawodne. Nowa Toyota RAV4 Hybrid to kolejne rozwinięcie cech klasycznej Toyoty. Z tym, że teraz trzeba przyznać, auto jest ładne, co nie zawsze było domeną japońskich samochodów. Toyota pod maską ma silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra i dwa silniki elektryczne. Cały układ ma 197 koni mechanicznych mocy. Co ciekawe silnik benzynowy
pracuje w tzw. trybie Atkinsona, a nie trybie Otto. Silnik ma mniej mocy, ale jest bardziej oszczędny. Przeniesieniem napędu zajmuje się bezstopniowa skrzynia biegów. Aby obniżyć spalanie, podczas przyspieszania silnik utrzymuje obroty na stałym poziomie, a płynnie zmienia się jedynie przełożenie. Kierowca praktycznie nie czuje różnicy.
Zastosowanie tych dwóch nowatorskich rozwiązań w połączeniu z silnikami elektrycznymi spowodowało duże oszczędności w zużyciu paliwa, szczególnie podczas jazdy w mieście. Często bowiem przyspieszamy, hamujemy, nie wykorzystując pełnej mocy auta. Producent deklaruje, że w mieście ten ciężki, ważący prawie 1800 kg samochód, potrzebuje jedynie 6 l paliwa do przejechania 100 km. W trasie jest trochę gorzej, ale zużycie, przy prędkości 140 km/h, na poziomie 8,0 l na 100 km, to też całkiem przyzwoity wynik.
Wspominając o rozwiązaniach technicznych, warto wspomnieć, że choć to auto 4x4, to nie ma klasycznego wału przeniesienia napędu, ciągnącego się pod całym samochodem.
Przednią oś napędza silnik spalinowy i jeden elektryczny, tylną drugi silnik elektryczny. Wersja z napędem na przednią oś kosztuje ok. 140 tys. zł, a za dodatkowy silnik napędzający tył trzeba dopłacić 10 tys. zł. Samochód jest wygodny i ma dobrze wyciszone wnętrze.
Wyposażony jest w wiele systemów wpływających na komfort jazdy. Na uwagę zasługują też dobrze wyprofilowane i wygodne przednie fotele. Kąt oparcia tylnej kanapy jest regulowany. Bagażnik auta ma ponad 500 litrów pojemności.
Właściwości terenowe samochodu są przyzwoite, zupełnie wystarczające na jazdę drogami szutrowymi czy leśnymi. Nikt tym autem nie będzie się ścigał w rajdach terenowych, ale na pewno będzie się czuł bezpiecznie na błotnistym leśnym dukcie.

Spis treści - subskrypcja

loading...
2025
2024
2023
2022
2021
2020